måndag 24 mars 2008

Om mina Waldorfdockor

Det typ av dockor jag tillverkar kallas för Waldorfdockor. Utmärkande drag är det avbundna huvudet för att dockan skall få en naturlig och harmonisk ansiktsform och att dockorna görs i naturmaterial. Dockornas kropp sys i mjuk bomullstrikå. Jag stoppar mina dockor med tvättad och kardad vit fin-ull och håret sys av redgarn i ull. Varje docka sys med stor glädje och omsorg. Eftersom dockorna är helt handgjorda blir varje docka unik. En Waldorfdocka skall egentligen ha neutrala ansiktsuttryck för att barnet själv skall kunna föreställa sig dockan i olika sinnesstämningar. För mig är det dock viktigare att dockan är tilltalande för ögat. Jag tror att leksaker i allmänhet och dockor i synnerhet har ett högt estetiskt värde för barnen. Därför har jag istället valt att göra dockor som ser glada, friska och positiva ut.

Inga kommentarer: